Sunday, November 13, 2011

Secalit Kebodohan Kamu

Dari dulu hidup umpama sampan yang terumbang-ambing dibuai gelombang samudera. Tergolek-golek mengikut alunan lautan. Sama seperti kehidupan aku di kota yang penuh dengan tipu daya dunia. Terkontang-kanting mencari arah. Walaupun sudah menjawat posisi yang mampu menjamin masa depan kelak. Namun, aku bagaikan tenggelam ditelan arus kehidupan yang saban hari datang menduga. Adakah aku mampu hadapi kehidupan ini dengan kudrat yang tidak seberapa.

Aku tidak lupa janji aku dahulu. Ingin mencanting dunia mengikut citarasa aku sendiri. Melewati denai kehidupan dengan cara aku sendiri. Menjelajah dan menjajah dengan budaya yang aku ingini. Kerna aku percaya, pemikiran manusia kian mundur dilambung. Terawang mimpi yang panjang. Bagai lembu dicucuk hidungnya, patuh dan taksub tanpa banyak bicara. Malangnya, mereka dari kalangan bangsaku. Bangsaku yang mula hilang erti malu. Bangsaku yang sanggup menjadi kambing hitam untuk mereka yang dahaga kuasa. Bangsaku turut menjadi pak sanggup yang menurut tanpa merungut. Aku pilu melihat tingkah kamu. Kebodohan dan ketololan kamu. Sedarlah bangsaku.

Dunia yang makin bergolak. Negara yang sudah porak. Setiap pelusuk negeri kian memekak. Bingar suara tangisan insan yang melalak. Kekusutan bangsaku. Membunuh bangsaku sendiri. Alunan kehidupan terus berkitar yang makin memamah jiwa aku dan bangsaku.

Dari Jaydi Ciplakhurty.

No comments:

Post a Comment

Ingin Ketahui Lagi? Klik Sini