Saturday, November 19, 2011

Merawat Si Dia


Sekian lama aku tidak menunggang si roda dua. Yang menjadi nadi sepanjang aku menuntut di menara gading bagi dikurnaikan segulung ijazah. Mana mungkin aku akan melupakan jasanya. Turut menjadi hamba dikala aku bekerja separuh masa suatu ketika dulu.

Khamis 17 Nov 2011. Sama tarikhnya dengan ulang tahun adik lelaki ku, KokYong. Ketika jam berdenting menunjukkan angka 2 p.m, Enjin Yamaha Ego kembali menghembuskan nafasnya dari corong ekzos. Hati berbisik ingin menuju destinasi. Sungai Buloh! Jantungnya yang agak berkarat, ditambah pula dengan kakinya yang telah lama tempang. Shah Alam ke Sungai Buloh, tidaklah terlalu jauh. Sekitar 40km sahaja. Tapi larat ke aku. Dah berapa lama tidak menunggang jauh begitu. Tanpa berlengah, aku terus memecut meninggalkan Seksyen 25 sebelum mencelah antara kereta yang agak sibuk di sekitar Shah Alam.

Laluan Stadium Shah Alam menjadi pilihan bagi melewati Bukit Jelutong sebelum tiba di Kampung Melayu Subang. Enjin terus dihenjut bagi melempiaskan hajat untuk cepat tiba di Kampung Melayu Sungai Buloh. Aku perlu cepat kerana perlu berpatah balik ke Shah Alam untuk menjemput adikku, chida yang ingin pulang ke Melaka bersama. Perjalanan menjadi kalut apabila hujan menderu dengan tiba-tiba. Seluruh tubuhku kuyup dimandikannya. Papan tanda Hospital Sungai Buloh membuatkan aku tersenyum ceria. Lokasi S.O.S Motorsport semakin hampir untuk aku merawat ‘si dia’. Kesejukan dan kedinginan langsung aku tak endah. ‘Si dia’ perlu dirawat segera kerana aku bakal berkonvoi dengan rakan-rakan SRF Motorsport yang aku kenal sejak 5 tahun yang lalu ke Johor Bahru.

Setiba di destinasi yang dinanti, aku berbincang dengan Atok (mekanik) yang tidak asing lagi dikalangan kami. Perjanjian dipatri. Sebelum Atok menghantar aku pulang ke Shah Alam selepas rakan doktor ku yang berada di Hospital Sungai Buloh agak sibuk dengan pesakitnya.

Aku harap ‘si dia’ segera sembuh untuk aku berkonvoi beramai-ramai dengan rakan-rakanku.

No comments:

Post a Comment

Ingin Ketahui Lagi? Klik Sini