Friday, November 11, 2011

Resepi Asam Pedas Melaka Pure

Ramai yang bertanyakan aku soalan yang sama. Apa? Asam Pedas Melaka.
Aku sekadar berkongsi dengan korang resepi ni. Sebab aku anak jati Melaka.
So aku memang dah pantang bila makan asam pedas di restoran2 tapi rasa macam pffft!!

So ni adalah sekadar perkongsian untuk kalian.

Bahan-bahannya :

4 ketul ikan pari / parang / tenggiri (dibasuh bersih2 ye)

3 biji bawang merah

1 biji bawang putih

2 cm halia

1 mangkuk cili kering kisar

3 cm belacan (kalau nk kaw, kalau ade resdung baeq tak payah masuk)

2 cm kunyit hidup

1 sudu besar lada hitam (bawang merah, putih, halia, cili, belacan, kunyit & lada blend sekali)

3 batang serai - korg titik sampai lumat

bendi / terung (potong la ikut suka)

air asam jawa (secukup rasa)

garam + gula (gula kalau korang berminat)

minyak masak (bukan petrol)

Cara Memasak :

Panaskan minyak (kasi dia menyanyi)

Masukkan bahan2 yang korang blend tadi tu

Serai jangan lupa campak sekali

Masak sampai benda blend tu garing & masak... (pecah minyak)

Masukkan gula. (jangan banyak lak, mau manis pulak nanti.. hehe)

Campakkan ikan. Kacau, kacau dan kacau

Masukkan air asam jawa pulak. (jangan sampai masam lak)

Last sekali, masukkan bendi atau terung.

Garam secukup rasa

Biar dia mendidih seketika

Setel suda..

p/s: kalau bonda aku masak, hanya guna garam, lada kering, air asam jawa dan ikan je. Tapi kick giler.... Selamat mencuba

No comments:

Post a Comment

Ingin Ketahui Lagi? Klik Sini