Tuesday, November 22, 2011

Malaysia Satahkan Sayap Sang Garuda


Debaran menyaksikan perlawanan antara Malaysia menentang Indonesia di Stadium Gelora Bung Karno masih terasa. Kebinggitan teriak para penyokong sang garuda yang membara, bagaikan menghangatkan seluruh ruang legar stadium. Sang Harimau Muda turun bagi mempertahankan pingat emas sukan SEA 2009.

Hari ini, sekali lagi Malaysia yang dibarisi pemain bawah 23 tahun membuktikan keampuhanan mereka sebagai sang juara. Walaupun dikejutkan seawal minit ke-5 melalui tandukan Gunawan yang tidak diawasi oleh pertahanan negara sewaktu sepakan penjuru yang diambil Okto. Malaysia bagaikan bangkit dari lena yang panjang. Gol penyamaan berjaya dihasilkan melalui usaha gigih Badrol Baktiar yang melorongkan cantik kebahagian tengah kotak penalti disudahkan dengan sempurna oleh Asra melalui tandukan terbang yang mengagumkan. Perlawanan berkesudahan 1-1 walaupun penambahan masa selam 30 minit diberikan.

Penentuan sepakan penalti, memastikan Harimau Malaya dinobatkan sebagai penghulu buana apabila Khairul Fahmi dapat menampan sepakan pemain Indonesia. 3-4! Itulah yang tercatat di skrin elektronik Stadium Gelora Bung Karno. Aku hanya mampu tersenyum bangga. Tahniah Ong Kim Swee, barisan pemain, dan mereka yang terlibat.

No comments:

Post a Comment

Ingin Ketahui Lagi? Klik Sini