Sunday, August 21, 2011

Sebuah Janji


Kala bayu malam menghembus lembut melewati jendela. Aku hanya terpinga merenung skrin komputer riba. Kosong. Seperti mindaku juga. Sebelum melirik ke bungkusan putih yang tergantung di dinding ungu bilik ku. Sinis. Bibir melakar kuntuman yang tidak pasti akan maksudnya. Perlahan tingkap dibuka perlahan. Tiada sedikit pun udara segar terasa. Gundah bertukar gembira. Resah menjadi tenang semula. Bungkusan putih menjadi saksi. Aku telah tunaikan janji.

Setelah dua minggu aku merayap seperti manusia yang tiada tujuan. Dari Shah Alam menuju ke Kuala Lumpur. Ingin melewati Jalan TAR yang sesak dengan manusia pabila Ramadhan datang menjelma. Janji kepada kedua ibubapa ku. Letih berjalan waktu terik begini. Tadi pun telah lama terperangkap dalam kesesakan lalu lintas. Dari mall terkemuka hinggalah ke kedai yang berderet panjang dibahu jalan. tiada satu pun yang menepati citarasaku.

Pulang dengan hati hampa. Diteruskan lagi menjelajah Sunway dan Summit. Kurang memuaskan. Esoknya Klang dan Shah Alam jadi taruhan. Masih mengecewakan. Kebeningan malam menusuk hati. Janji masih belum aku penuhi. Biru citrus. Itu ku cari. Model klasik telah pupus ditelan kemodenan fesyen hari ini.

Hujung minggu aku nekad ke kajang dan Putrajaya. Harap ada setia menanti untuk ku tuai. Langkah lesu di sekitar pekan Kajang bertukar gembira. Sebuah kedai di hadapan Metro menjanjikan aku sebuah harapan. Ya. Disini ku temui kamu. Setelah hampir satu Selangor da KL aku tuju.

Inilah tema keluargaku tahun ini. Ibu, Ayah, janji ku tepati. Adik-adik, ini warna-warni kita di Aidilfitri.

No comments:

Post a Comment

Ingin Ketahui Lagi? Klik Sini