Wednesday, March 7, 2012

Warna Hidup

Saat aku tiba di sebuah tanah hitam,
Aku bertemu sekumpulan manusia yang asyik mendabik dada,
Mereka bagai bangsawan yang mengawal semesta,
Aku terus berlalu,
Mencari mata air merah di pergunungan hijau,
Semuanya nampak kelabu, malah makin hitam,
Ku berpatah semula di tasik biru,
Celahan tasik dedaun menghijau,
Terdapat larutan merah kehitaman,
Aku menyentuhnya,
Jelas dapat dirasa,
Seperti ada kisah disebaliknya,
Aku mengutil daun itu agar tidak rosak,
Aku sisipkannya dipinggangku.

Ku teruskan perjalanan dalam rintik hujan,
Aku tidak kekuyupan,
Malah aku panas kemerah-merahan,
Lantas aku menyelusup di bawah pohon berwarna jingga,
Terdapat seekor kura-kura putih ditepinya,
Kura-kura yang sangat besar,
Aku menunggangnya untuk merentas sungai hitam,
Hingga melewati pepohon hijau,
Berhenti aku di kawasan tanah coklat,
Terliha sebuah pondok berwarna kelabu,
Tiangnya agak gelap,
Aku terus terduduk di situ.

No comments:

Post a Comment

Ingin Ketahui Lagi? Klik Sini