Wednesday, March 14, 2012

450 Helai, Sebentuk Hiasan, Sebuku Merah, Sehelai Identiti


Hari yang sibuk. Seawal pagi dah bangun.
Perut hanya sempat dijamu oleh beberapa CEKODOK BILIS.
MAYBANK Merlimau, destinasi pertama. RM 45 000 berjaya dibawa keluar.
Alhamdulillah. Dapat lah bonda beli seutas dua rantai untuk dirinya.
Terus aku menuju ke kedai emas yang dijanjikan. Bonda sedang sibuk membelek.

Mata aku tertarik dengan sebentuk cincin. Harga agak memuaskan.
"Apek! Nak cincin tu". Aku terus sarung ke jari yang runcing.
Perghhhh! SEMATT!! "Mak, Nak Pi Jasin sat. Mak bayarkan cincin ni ye".
Aku terus berlalu tanpa menoleh belakang. Kalau tak nanti aku kena bayar.
Lagipun aku dah bagi bonda duit yang cukup untuk barang kemasnya.

Pejabat Daerah & Tanah Jasin memberi respon mendukacitakan.
Geran masih belum boleh dikeluarkan. Terus aku berlalu.
Memecut 'snowy' ke Ibu Pejabat Polis Daerah. Saman aku mungkin dimansuhkan.
Lega dihati hanya Allah yang tahu.

Aku bergegas ke Jabatan Imegresen dan Jabatan Pendaftaran Negara.
Passport sudah diperbaharui, Kad Pengenalan pun sama.
Aku perlu bergegas ke Bank Islam bagi mengeluarkan sekitar RM 1700 untuk anak buahku.

Setiba di rumah, baru ku sedar. Segala urusan agak sempurna.
Bukan mudah untuk berurusan di 5 Jabatan Kerajaan dalam masa setengah hari.
Tanpa menggunakan sebarang kenalan, walaupun ramai yang ingin hulurkan bantuan.

450 Helai, Sebentuk Hiasan, Sebuku Merah, Sehelai Identiti.

No comments:

Post a Comment

Ingin Ketahui Lagi? Klik Sini