Friday, March 30, 2012

MAKIN HARI MAKIN MELUAT

Mungkin itu ungkapan paling tepat yang dapat aku fikirkan bagi segelintir insan yang tidak ubah seperti LEMBU. Menjelajahi dunia tanpa bekalan ilmu dan mencetus sengketa tanpa tahu mengapa perlu bertindak begitu. Adakalanya lebih BODOH dari binatang. Mengapa? Lembu juga mampu patuh pada tuaannya. Miliki otak, tetapi tidak dikurniakan akal. Bagaimana pula manusia yang dianugerahkan otak, tapi gagal menggunakan kurniaNya dengan sebaik. Tidakkah itu lebih teruk?

Benarkah?
Mereka memang fasih berbicara, malangnya fasik dengan bahasa.
Lidah melafaz tanpa menggunakan minda yang dikurnia.
Bertindak seperti otak tanpa akalnya.
Bagai ZOMBI hidup tanpa NYAWA.

Itulah?
Ungkapan selari yang terlindas dibenakku yang serba kekurangan.
Tetapi mengapa ia berlaku terhadap bangsaku.
Bangsa yang makin layu.
Menurut firasat nafsu.

Adakah ini bangsa yang dahulu kononnya telah maju? Maju! mungkin sekadar dengan melihat keutuhan dan kemegahan bangunan yang bias mencakar angkasa. Binaan yang mampu mencengkam bumi. Mungkin itu yang menjadi ukuran di fikiran mereka yang alpa dengan buaian dunia.

Sedangkan kemunduran pemikiran dan kematangan berperanan, tidak ubah seperti masyarakat paleolitik seperti yang diomong-omongkan dalam sejarah peradaban manusia. Alangkah malangnya bila melihat ketaksuban insan ini melewati hari mereka tanpa berlandaskan bukti dan fakta. Malah turut membelakangi suruhan yang telah diperintahkanNya melalui utusan kepada seluruh manusia.

Terguris satu carik dihati melihat bangsaku sendiri. Moga ini akan berakhir.

No comments:

Post a Comment

Ingin Ketahui Lagi? Klik Sini