Tuesday, March 27, 2012

Nasib Si Gelandangan Desa


"Nasib diri siapa yang tahu"!

Kata-kata yang pernah disampaikan oleh Ayahanda. Bagaimana harusku lupa.
Malah tak pernah sekali aku menafikannya. Dari digelar pelajar tak berguna.
Kini ternyata itu SALAH! Dari bibir mereka yang tidak henti mencemuh diri.

Takkan pernah aku lupa setiap detik masa itu berdenting.
Cacian jadi bekalan. Penghinaan jadi dorongan.
Ya! Aku memang anak desa yang merangkak di kotaraya.
Gelandangan desa di bandar konkrit buat aku bersabar.
Berusaha untuk merubah nasib keluarga. Biar lelah dengan kekalutan semasa.
Bebanan kerja yang menimpa-nimpa. Itu soal kedua.

'PENYAPU BURUK'! gelaran yang tidak pernah aku lupa.
Dari mereka yang busuk hatinya. Mencaci ayahanda yang tidak bersalah.
Memang kami miskin hina. Tapi kaya adab pusaka.
Agar nanti kamu sedar. Si Gelandangan desa menyinar serata.
Baru nanti kalian sedar. Dunia bukan untuk disia.

No comments:

Post a Comment

Ingin Ketahui Lagi? Klik Sini