Tuesday, December 20, 2011

Sekilas Wajah, Secarik Cinta


Masih aku ingat lagi pandangan mata itu. Saat pertama kali mataku berselisih dengannya. Sebuah rasa yang mungkin tidak pernah aku rasai. Sebatang tubuh wanita yang belum pernah aku kenali. Namun, sejuta tanda tanya bermain diminda dan hati. Siapa dia? Aku begitu kagum dengannya. Benar kata bonda, "mata hakim pertama". Tapi bukan aku tertarik dengan penampilannya. Mungkin ada 'kimia' yang sedang menghampirkan kami berdua. Saat itu lidah aku kelu seribu bahasa. Bodoh serba tak kena. Bagai lembu yang telah bodoh dicucuk hidungnya. Tapi mengapa? Siapa dia sebenarnya.

Saat berganti minit, kala jam bertukar hari, kini minggu bersulam tahun. Saban hari aku lewati dengan memori semalam. Masih mekar dalam kotak ingatan. Disaat getaran hatiku bermonolog sendirian agar aku menyapanya. Batinku menjerit memerintah aku mengenalinya. Kini baru ku sedar. Peristiwa itu menjadikan aku insan yang lena dilambung cinta. Aku menghargai dirinya. Walaupun apa bakal terjadi dengan jasadku di hari muka.

by Jaydi Ibn Rash

No comments:

Post a Comment

Ingin Ketahui Lagi? Klik Sini