Wednesday, December 21, 2011

21 Warga SIngapura Yang Degil

MERSING: Sikap suka menyusahkan orang lain, degil serta keras kepala akhirnya menyebabkan 21 warga Singapura termasuk seorang bayi berusia setahun terkandas di kawasan Sungai Lembakoh, Taman Negara Endau-Rompin, di sini, sejak Ahad lalu.

Semua 21 warga Singapura terbabit turut diiringi tiga warga tempatan dan mereka akhirnya dibawa keluar dari sana pada jam 12.25 tengah hari semalam dengan bantuan Unit Udara Jabatan Bomba dan Penyelamat Pangkalan Subang, Selangor.


Semuanya bermula pada 17 Disember lalu apabila kumpulan terbabit ke pejabat Taman Negara Cawangan Kahang pada 17 Disember lalu, memohon kebenaran memasuki kawasan berkenaan namun tidak dibenarkan kerana ia ditutup kepada pengunjung.

Pengarah Perbadanan Taman Negara Johor, Suhairi Hashim berkata kumpulan itu bagaimanapun ingkar dengan arahan dan terus masuk ke sana menggunakan lima kenderaan pacuan empat roda.


“Jarak lokasi itu kira-kira 56 kilometer dari Pekan Kahang dan mengambil masa dua jam perjalanan menggunakan kenderaan pacuan empat roda untuk sampai.


“Kumpulan itu tiba pada lewat petang dan kakitangan kami di sana terpaksa membenarkan mereka menginap di chalet kerana jika berpatah balik, ia mungkin membahayakan mereka berikutan hari hampir malam selain ancaman gajah,” katanya.

Menurut Suhairi, keesokan harinya dengan diiringi kakitangan Pejabat Taman Negara, kumpulan terbabit dibawa keluar namun terkandas di kawasan berhampiran Sungai Lembakoh kerana jalan dinaiki air.


Jalan berkenaan adalah jalan utama yang menghubungkan Taman Negara dengan Kahang.
Suhairi berkata, kawasan Taman Negara berkenaan ditutup kepada pengunjung sejak 1 Disember lalu kerana cuaca buruk dan akan dibuka kembali apabila keadaan diyakini selamat.


“Kumpulan terbabit terpaksa berpatah balik dan kembali menginap di chalet. Pengurusan Taman Negara terpaksa meminta bantuan Jabatan Bomba dan Penyelamat menghantar bekalan makanan berikutan mereka sudah dua hari terkandas di kawasan berkenaan tanpa bekalan makanan mencukupi.


“Tengah hari semalam, semua anggota kumpulan dikeluarkan menggunakan helikopter jenis Mi-8 milik Unit Udara Jabatan Bomba dan Penyelamat,” katanya.


Kumpulan terbabit dibawa ke Lapangan Terbang Pesawat Ringan Seri Pantai di sini. Mereka diberi rawatan oleh petugas perubatan sebelum dipercayai terus dibawa pulang ke Singapura dengan bas.


Suhairi menasihatkan orang ramai yang berhasrat memasuki Taman Negara supaya merujuk kepada pihaknya terlebih dulu dan mematuhi arahan dikeluarkan bagi mengelak kejadian tidak diingini.


“Bagi menjamin keselamatan pengunjung, kebenaran memasuki Taman Negara perlu dipohon dengan pihak berkuasa dan kami mempunyai sebab jika kawasan berkenaan ditutup ,” katanya.

sumber: Pengarah Perbadanan Taman Negara Johor

No comments:

Post a Comment

Ingin Ketahui Lagi? Klik Sini