Sunday, December 4, 2011

Bila Ajal dan Nyawa Silih Berganti


4 hari aku pulang ke rumah bonda untuk menguruskan nombor pendaftaran adikku. Ingin memilikki motor kedua bagi memudahkannya pergi ke tempat kerja. Wanita menunggang motorsikal mungkin agak pelik suatu ketika dulu, tapi tidak hari ini. Motor lebih sesuai bagi mereka yang bekerja di kawasan yang trafik padat seperti adikku.

Nombor plat berjaya dimiliki mengikut kehendaknya. Hal motor pula perlu dibayar tunai bagi mengelak menanggung beban hutang bulanan. Pilihan yang berbaloi bagiku.

Selepas kenduri rumah makcik di Umbai, Melaka. Aku bertolak ke Shah Alam menunggang motor adikku yang baru dibeli semalam. Memang letih menunggang motor yang masih berpantang. Ditambah pula dengan hujan yang menggila. Hanya mampu memecut 90km/j sahaja. Selepas meredah 152km dari Melaka, akuu sampai di satu kawasan lapang di sempadan Sepang. Ribut mengganas dengan tiba-tiba. Motor ku tunggang dilibas deruan angin kencang. Aku bagaikan sekeping kertas, melayang ke sudut tepi lebuhraya yang berhampiran dengan gaung. Mungkin ajal aku sudah tiba.

Ketika motor nyaris terhumban, ada 'sesuatu' menghalang ia dari berlaku. Seolah-olah motor aku dibetulkan oleh seseorang. Aku terpinga-pinga sambil berIstifar kepadaNya. Aku bersyukur kepadaNya. Jika tidak mungkin aku telah terhumban kedalam gaung akibat dilibat ribut yang melanda. Sekali lagi aku diberi peluang melihat dunia yang fana.

Suratan atau kebetulan? Aku kurang pasti.

No comments:

Post a Comment

Ingin Ketahui Lagi? Klik Sini